Лов на елен (мозайка) Композиция | Автор | Бележки | НавигацияMosaics of the Greek and Roman worldAlexander's LoversAlexander's Lovers
ПелаИзкуство на Древна ГърцияМозайки
гръцкимозайкамакедонскиПелаПелския археологически музейциментчервенофигурна рисункаскиаграфияАлександър III Македонскидвойна брадваХефестХефестионПеритасГносис
Лов на елен (мозайка)
Направо към навигацията
Направо към търсенето
| „Лов на елен“ | |
|---|---|
Общ изглед | |
| Гносис | |
| Година | около 300 г. пр. Хр. |
| Вид | мозайка |
| Материал | камък в цимент |
| Местоположение | Пелски археологически музей, Пела |
„Лов на елен“ в Общомедия | |
Емблемата отблизо
„Лов на елен“ (на гръцки: Κυνήγι ελαφιού) е мозайка, датирана около 300 година пр. Хр., от пода на богаташка къща - т.нар. „Къща на Отвличането на Елена“ - в античния македонски град Пела, Северна Гърция. Това е първата запазена подписана мозайка от Древна Гърция.[1] Днес тя се намира в Пелския археологически музей.
Композиция |
Емблемата на мозайката е рамкирана от детайлен флорален мотив, който от своя страна е рамкиран от стилизирани вълни. Мозайката е направена от морски и речни камъчета, поставени в цимент.[2] Какъвто обикновено е случаят с античните мозайки, тя отразява живописен стил. Светлите фигури на тъмен фон може би отразяват червенофигурна рисунка. В мозайката са използвани и светлосенки, познати в Древна Гърция като скиаграфия (σκιαγραφία), в изобразяването на мускулатурата и наметките на фигурите.[3] Това, заедно с фигурите, които се припокриват, за да създадат дълбочина, прави образа триизмерен.
Фигурата отдясно вероятно изобразява Александър III Македонски, като се има предвид датировката на мозайката и изображението на косата му. Фигурата отляво държи двойна брадва, вероятно намекваща за Хефест, което може да означава, че е изображение на Хефестион.[4] Изобразеното куче вероятно е Перитас, любимото куче на Александър, което го придружава.[5]
Автор |
Мозайката е подписана в горния десен ъгъл с „Гносис еписен“ (ΓΝΩΣΙΣ ΕΠΟΗΣΕΝ), което е първият запазен подпис върху мозайка от мозайкаджия.[1] Съществува дебат дали подписът е на художника, автор на по-ранна картина, която мозайката изобразява, или е на самия мозайкаджия, който е подредил мозайката. В керамиката „еписен“ (εποήσεν) се отнася до самия керамик, а „еграфсен“ (έγραφσεν) е терминът, който се използва, за да се обозначи художникът.[6] Следователно, ако аналогията с керамиката се вземе за основание, е по-вероятно Гносис да е мозайкаджията. Тъй като „гносис“ (γνῶσις) означава на гръцки „знание“, някои източници допускат, че надписът не се отнася до автора, а за абстрактното понятие.[7]
Бележки |
↑ аб Dunbabin, Katherine M. D. Mosaics of the Greek and Roman world. Cambridge University Press, 2006. ISBN 13 978-0-521-00230-1. p. 14.
↑ Kleiner, Fred S., Helen Gardner. Gardner's Art through the Ages. the Western Perspective. Volume I. Boston, MA: Wadsworth Cengage Learning, 2010. p. 135.
↑ Kleiner, Fred S., Helen Gardner. Gardner's Art through the Ages. the Western Perspective. Volume I. Boston, MA: Wadsworth Cengage Learning, 2010. p. 136.
↑ Chugg, Andrew. Alexander's Lovers. Raleigh, N.C., Lulu, 2006. ISBN 978-1-4116-9960-1. p. 78.
↑ Chugg, Andrew. Alexander's Lovers. Raleigh, N.C., Lulu, 2006. ISBN 978-1-4116-9960-1. p. 79.
↑ Mertens, Joan R. How to Read Greek Vases. New York, Metropolitan Museum of Art and Yale University Press, 2010. p. 13.
↑ Cohen, Ada. Art in the Era of Alexander the Great: Paradigms of Manhood and Their Cultural Traditions. New York, Cambridge University Press, 2010. p. 32.
Категории:
- Пела
- Изкуство на Древна Гърция
- Мозайки
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.176","walltime":"0.212","ppvisitednodes":"value":3298,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":13833,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":6408,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":10,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":4595,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 179.766 1 -total"," 42.34% 76.106 1 Шаблон:Произведение_на_изкуството"," 38.99% 70.086 1 Шаблон:Infobox"," 27.11% 48.741 7 Шаблон:Cite_book"," 24.17% 43.448 7 Шаблон:Cite"," 14.18% 25.490 7 Шаблон:Източник_БДС_17377"," 7.68% 13.812 1 Шаблон:Портал"," 5.40% 9.699 1 Шаблон:Lang"," 4.59% 8.248 1 Шаблон:Портал/Данни"," 4.06% 7.307 7 Шаблон:Tfn"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.026","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":913420,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1270","timestamp":"20190317151605","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":105,"wgHostname":"mw1328"););