Skip to main content

Плеяда (литература) Съдържание Име | Членове | Идейно-естетически възгледи | Манифестът | Място в ренесансовата култура | Принос в развоя на литературата | Източници | НавигацияБорис Иванович Пуришев. Литература эпохи возрождения, електронно издание, 2001

Френска литература


френскиПиер дьо РонсарЖоашен дю БелеТеокритПлеядаЕтиен ЖоделРеми БелоАнтоан дьо БаифПонтюс дьо ТиарРенесансаеклогизаемкинеологизмирондобаладавирлеодаелегияепиграмасонетРенесансътФлоренцияЗападнаЦентралнаСеверна ЕвропаДантеПетраркаБокачоЛудовико АриостоТорквато Тасоиталианския РенесансФрансоа IМаргьорит дьо НаварКлеман МароФрансоа РаблеГаргантюа и ПантагрюелПиер дьо РонсарПетраркаДанте










Плеяда (литература)


от Уикипедия, свободната енциклопедия

Направо към навигацията
Направо към търсенето


„Плеяда“ (на френски: La Pléiade) е название на поетическо обединение във Франция през XVI в. с водещи фигури Пиер дьо Ронсар и Жоашен дю Беле.




Съдържание





  • 1 Име


  • 2 Членове


  • 3 Идейно-естетически възгледи


  • 4 Манифестът


  • 5 Място в ренесансовата култура


  • 6 Принос в развоя на литературата


  • 7 Източници




Име |


През 40-те години на XVI в. във Франция е създадено творческо обединение на млади поети хуманисти. Първоначално те се самоназовават Бригада. През 1553 г. приемат наименованието Плеяда, заимствано от група древногръцки поети от III в., ръководени от Теокрит. По подобие на античната, и ренесансовата Плеяда е съставена от седем поети, поради което е използвано името на съзвездието Плеяда, оформено от седем ярки звезди.



Членове |


Кръгът постепенно започва да се оформя около Пиер дьо Ронсар като повечето от участниците са негови съмишленици от колежа Кокре – Антоан дьо Баиф, Тюрнеб, Мюре, Жодел, Реми Бело, Понтюс дьо Тиар. Обединението на поетите под първоначалното им название Бригада се случва през 1548 г. при срещата на Ронсар с Жоашен Дю Беле. Двамата се превръщат във водещи фигури за групата. В окончателния си вид, и вече под името Плеяда, седморката включва Ронсар, Дю Беле, Етиен Жодел, Реми Бело, Антоан дьо Баиф, Понтюс дьо Тиар и Жан Дора. Повечето от тях принадлежат към висшата френска аристокрация.



Идейно-естетически възгледи |


Така сформираният кръг от млади поети хуманисти, чийто идеен двигател е Ронсар, реализира идеологическите принципи на Ренесанса във френската поезия от XVI в. Възгледите на поетите от Плеяда се основават върху възкресяване на античната култура и същевременно утвърждаване на националния език и литература. Основната им задача е да създадат език и поезия достойни за нова Франция.


Периодът 1550 – 1560 г. е десетилетието на най-голям подем в творческата дейност на Плеядата. Като основни за творчеството си форми те използват одата, сонета, Ронсар съчинява и редица еклоги, следвайки античните образци, а Етиен Жодел е считан за създател на френската ренесансова драма.



Манифестът |


През 1549 г. излиза трактатът на Дю Беле, който е възприет и като манифест на групата, известен под името „Защита и прослава на френския език“ („La Défense et illustration de la langue française“). В създаването му активно участие взима и Ронсар. Манифестът се състои от две части – първата посветена на езика, а втората на поетиката. По-късно Ронсар допълва някои от принципите заложени в трактата в предговора си към епическата поема „Франсиада“ и в „Наръчник по поетическо изкуство“.

В частта, засягаща езика, са изложени възгледите на автора, споделяни от цялата група, за обогатяването на френския език посредством заемки от старогръцки и латински. Ронсар споделя и становището, че обогатяването на френския език може да стане и чрез възприемане на диалектни думи, а също и чрез създаване на неологизми. Относно поетиката (втората част на трактата) Дю Беле настоява средновековните жанрове като рондо, балада, вирле, кралска песен да бъдат отхвърлени и да бъдат следвани антични (ода, елегия, епиграма и др.) и италиански ренесаносови (сонет) образци.



Място в ренесансовата култура |


Ренесансът като културно-историческа епоха се заражда във Флоренция и постепенно обхваща Западна, Централна и Северна Европа. Ренесансът в литературата започва с Данте, продължава с Петрарка, Бокачо, Лудовико Ариосто, Торквато Тасо. За разлика от италианския Ренесанс, който трае цели две столетия, френския протича доста по-стегнато и се вмества в един век (1515 – 1610 г.).

Френската литература от XVI век се развива под прякото влияние на италианския Ренесанс. В качеството си на монарх Франсоа I съдейства в голяма степен за популяризирането на италианската култура във Франция. Френската литература от този период успява да съхрани националната си самобитност и в историята остават няколко ярки имена на творци с общоевропейско значение. Това са Маргьорит дьо Навар, Клеман Маро (считан за първия значителен френски ренесансов поет), Франсоа Рабле (със своя роман „Гаргантюа и Пантагрюел“ се нарежда сред най-бележитите представители на Високия ренесанс) и Пиер дьо Ронсар (един от най-значимите френски поети не само в рамките на Ренесанса, но и във френската литература). Фигурата на Ронсар е пряко свързана с кръга Плеяда. Той е не просто част от него, а играе и ролята на обединител за групата. Заедно с Дю Беле изпъква като водеща фигура за Плеядата. Влиянието на италианския Ренесанс върху френската литература от XVI век е видимо и при двамата – един от основните им вдъхновители е Петрарка, а може да бъде направен и паралел между техния манифест „Защита и прослава на френския език“ и Дантевия трактат „За народното красноречие“, където Данте утвърждава важността на простонародния език.



Принос в развоя на литературата |


Манифестът на Плеядата е посрещнат с неодобрение от тогавашните литератори. Много от възгледите, отнасящи се към обогатяването на френския език, особено тези на Ронсар, не успяват да се наложат трайно. Въпреки това, Дю Беле и Ронсар с приноса си в развитието на френската национална поезия остават в литературната история като едни от най-значителните френски поети от ренесансовата епоха.



Източници |


  • Борис Иванович Пуришев. Литература эпохи возрождения, електронно издание, 2001

  • Симеон Хаджикосев. Западноевропейска литература – част първа, София, Сиела 2012



Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Плеяда_(литература)&oldid=9265961“.





Навигация

























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.012","walltime":"0.025","ppvisitednodes":"value":135,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":518,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":41,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":6,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":1,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 8.523 1 Шаблон:Lang","100.00% 8.523 1 -total"," 27.55% 2.348 1 Шаблон:Lang/lang"],"cachereport":"origin":"mw1320","timestamp":"20190317192207","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u041fu043bu0435u044fu0434u0430 (u043bu0438u0442u0435u0440u0430u0442u0443u0440u0430)","url":"https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B5%D1%8F%D0%B4%D0%B0_(%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0)","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q528648","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q528648","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"u0424u043eu043du0434u0430u0446u0438u044f u0423u0438u043au0438u043cu0435u0434u0438u044f","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2018-06-21T09:42:29Z","dateModified":"2019-02-27T03:47:59Z"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":98,"wgHostname":"mw1254"););

Popular posts from this blog

How does Billy Russo acquire his 'Jigsaw' mask? Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Favourite questions and answers from the 1st quarter of 2019Why does Bane wear the mask?Why does Kylo Ren wear a mask?Why did Captain America remove his mask while fighting Batroc the Leaper?How did the OA acquire her wisdom?Is Billy Breckenridge gay?How does Adrian Toomes hide his earnings from the IRS?What is the state of affairs on Nootka Sound by the end of season 1?How did Tia Dalma acquire Captain Barbossa's body?How is one “Deemed Worthy”, to acquire the Greatsword “Dawn”?How did Karen acquire the handgun?

Личност Атрибути на личността | Литература и източници | НавигацияРаждането на личносттаредактиратередактирате

A sequel to Domino's tragic life Why Christmas is for Friends Cold comfort at Charles' padSad farewell for Lady JanePS Most watched News videos